Enrere

Jornades i debats municipalistes

Jornada Presentació 'L’emmagatzematge col·lectiu un nou servei per a les comunitats energètiques'

Optimització de les bateries en autoconsums compartits i oportunitats que obre el nou Reial Decret d’autoconsum

Data

21 d'octubre de 2025

Horari

De 13.00 h. a 14.30 h.

Modalitat

Presencial

Lloc

Presencial: Sala 4, Fira de Lleida (C/General Brito, 2, Lleida)

Presencial: cal accés previ a la Fira Municipàlia (el link del formulari per poder entrar com a visitant a la fira per tots els assistents a les jornades és: https://forms.firadelleida.com/municipalia_2025/es/register/Register/RegistroVisitante)

Durada

1.5 hores

Preu

Finançat per l'ACM

Finalitzat

Presentació

Les comunitats energètiques (CE) són entitats que permeten compartir energia entre ciutadans, entitats socials, empreses locals i ajuntaments. Aquestes comunitats tenen com a objectiu compartir amb els seus membres la generació d’energia renovable així com altres serveis complementaris. Les instal·lacions solars fotovoltaiques en modalitat d’autoconsum compartit són, generalment, els principals projectes. Aquesta generació en horari solar no coincideix bé amb molts perfils de consum, sobretot domèstics i d’oficines. L’emmagatzematge d’energia hi juga aquí un paper clau per fer els sistemes més eficients.

L'emmagatzematge és un repte futur per a la descarbonització total, ja que permet guardar l'energia durant els períodes de superàvit i utilitzar-la en moments de dèficit.

En aquesta jornada tècnica es presentaran els resultats de l’estudi encarregat sobre la gestió optimitzada de les bateries en instal·lacions fotovoltaiques col·lectives. L’objectiu és facilitar la presa de decisions a les comunitats energètiques i a les administracions locals que impulsen autoconsums compartits amb la incorporació de sistemes d’emmagatzematge d’energia.

La jornada pretén resoldre les dificultats tant tècniques, de dimensionat i de configuració, com de tramitació, regulació normativa i la viabilitat econòmica i financera. Aquestes conclusions són fruit d’un treball teòric i pràctic realitzat a les instal·lacions col·lectives de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes.

D’altra banda, el marc regulador pot canviar les regles del joc. Aquest mes d’octubre s’ha obert el període d’audiència sobre el nou Reial decret d’autoconsum. Aquesta normativa proposa un gir importantíssim en la regulació de l’emmagatzematge distribuït, considerant l’energia emmagatzemada com una instal·lació d’autoconsum i, per tant, capaç de captar, compartir i injectar a xarxa segons les necessitats dels seus usuaris i la demanda del sistema elèctric.

Projectes com el Sandbox d’Emmagatzematge compartit d’El Prat de Llobregat i l’estudi EBAFLEX sobre l’impacte generat per un desplegament massiu d’emmagatzematge distribuït al sistema elèctric espanyol han facilitat aquesta nova proposta regulatòria.

Des de l’ACM, Associació Catalana de Municipis, i concretament des de la seva oficina OTC-FMIT, es dona el servei i acompanyament necessari als municipis per impulsar la transició energètica cap a aquest nou model renovable, distribuït i participatiu.

L’emmagatzematge és un repte per els municipis que opten per fer projecte fotovoltaics compartits, per això volem actualitzar continguts i avançar les noves oportunitats derivades dels canvis regulatoris. 

Objectius
  • Compartir i actualitzar coneixement sobre l’emmagatzematge en instal·lacions fotovoltaiques col·lectives per optimitzar els projectes de renovables dels municipis i les comunitats energètiques.
  • Presentar el nou marc regulatori que obre moltes oportunitats en l’emmagatzematge distribuït. 
Destinataris/àries

Tècnics i càrrecs electes d’ajuntaments, consells comarcals i diputacions, comunitats energètiques, empreses privades del sector de l’energia.

Programa

13:00 a 13:10 h.- Inauguració i presentació de la jornada i de l’estudi, a càrrec representant ACM.

13:10 a 13:25 h.- Context actual, oportunitats que ofereix l’emmagatzematge en les instal·lacions fotovoltaiques col·lectives

  • Sr. Ermen Llobet, enginyer de Telecomunicacions, president d’Osona Energia i responsable de l’OTC-OECOOP


13:25 a 14:05 h.- Optimització en la incorporació de l’emmagatzematge distribuït en les instal·lacions fotovoltaiques col·lectives.

  • Sr. Francesc Tarongí, enginyer soci consultor de K&G
  • Sr. Joan Clos, enginyer director de l’Oficina Tècnica d’OECOOP


14:05 a 14:25 h.- Les noves oportunitats que obre el nou Real Decret d’autoconsum

  • Sr. Raimon Galve, jurista, director de Comunitats Energètiques de Samso
  • Moderadora de l’acte: Sra. Marta Marsó, responsable tècnica de l’OTC-FMIT de l’ACM


14:25-14:30 h. Torn de precs i preguntes amb el públic assistent

14:30 h.- Cloenda

Organitza:

ACM FMIT OTC (FMIT)